3 X 2015, Polska, Watykan.Coming aut inkwizytora Ksiądz Krzysztof Charamsa, pracujący w Kongregacji
doktryny wiary (dawniej Inkwizycja) wyznał publicznie, że jest gejem. Obwinił też Kściół kat. o homofobię. Więcej...
Sierpień 2015. Polska Coraz mniej księżyDobra nowina: Systematycznie zmniejsza się w Polsce liczba nowych księży,
każdego roku średnio o 9 procent.
Dlaczego obchody Święta Niepodległości mają u nas tak ponury, by nie rzec żałobny, charakter? To sprawka Kościoła
Powszechnie zwykło się o to obwiniać listopadową aurę, pomijając jednocześnie milczeniem jego bojkot przez wielu księży katolickich w czasach II Rzeczypospolitej i ostentacyjne odprawianie w tej intencji mszy... żałobnych.
„Obchodzono dziś ogłoszone na dwa dni przedtem (!!!) święto państwowe, ósmą rocznicę oswobodzenia Polski (recte: wyjście marsz. Piłsudskiego z magdeburskiego więzienia). Nakazana «parada» odbyła się, ale dziwnie chłodno i urzędowo wypadła. Mszę św. o godz. 10 odprawił ks. kan. Dziurzyński wobec przedstawicieli władz i delegacji wojska i młodzieży. W czasie mszy św. grała orkiestra wojskowa. Entuzjazmu nie było! Kapituła nabożeństwo to zbojkotowała i nie wzięła w nim udziału oprócz ks. kan. Librewskiego” – zanotował kronikarz katedry lwowskiej w 1926 roku.
W wielu miejscowościach 11 listopada 1926 roku dziękczynne nabożeństwa w kościołach katolickich (zarządzone przez władzę) w ogóle nie zostały odprawione. Jak donosili w swoich raportach komendanci posterunków policji, z powodu... nieobecności proboszczów. Dziwnym zbiegiem okoliczności akurat tego dnia księża masowo zmuszeni byli nagle gdzieś wyjechać. Do innego wybiegu uciekł się opozycyjnie nastawiony do rządu proboszcz parafii w Łaszczowie – Kazimierz Remiszewski. Zapowiedziawszy odprawienie 11 listopada mszy wotywnej o godz. 8.00, umyślnie odprawił ją wcześniej, tak żeby nikt w niej nie uczestniczył.
Oficjalne uroczystości dziękczynne za odzyskanie niepodległości bez komplikacji odbywały się za to w cerkwiach i bożnicach. I to z udziałem miejscowych władz, policji, straży ogniowej, nauczycieli i młodzieży szkolnej. Z okazji święta państwowego żydowscy handlarze zamykali nawet swoje sklepy. Nie świętowała natomiast ludność wiejska, głównie dlatego, że nic o święcie nie wiedziała.
W następnych latach kościelny bojkot 11 listopada, określanego jako „święto Piłsudskiego”, niejednokrotnie sięgał absurdu. W 1930 roku prasa z oburzeniem opisywała przypadki odprawiania przez niektórych księży mszy żałobnej zamiast mszy dziękczynnej za ojczyznę. Powszechne oburzenie natomiast wywołał wydany w 1933 roku przez kurię biskupią w Łomży zakaz odprawiania przez księży prefektów nabożeństw szkolnych w związku z obchodami piętnastej rocznicy odzyskania niepodległości.
Tylko zarejestrowani Użytkownicy mogą komentować materiał [ Rejestracja | Login ]
Prawa autorskie. Jeżeli obecność któregoś z materiałów na tym
portalu narusza prawa autorskie, prosimy o kontakt.
Materiały, co do których prawa autorskie zostaną udowodnione,
będą, w razie wyrażenia takiego życzenia przez posiadacza praw,
natychmiast usunięte.
O UCoz: uCoz to świetny, znany i ceniony na całym świecie, mający
bardzo wysoki pagerank serwer. Daje możliwość korzystania
ze swoich usług w wielu językach. Polecamy! :)