GłównaRejestracjaZaloguj
KOŚCIÓŁ KAT .

PORTAL ANTYKLERYKALNY

Dobra pora doby! Gość | RSS
Menu

Kategorie
Z historii Kościoła [45]
Osiągnięcia i wyczyny Kościoła w Polsce [110]
Kościół kat. na świecie [35]
Religia (dział dla chrześcijan) [34]
Rozmaitości [18]

Translate
EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish

Wyszukiwanie

Nowinki
  • 3 X 2015, Polska, Watykan.Coming aut inkwizytora Ksiądz Krzysztof Charamsa, pracujący w Kongregacji doktryny wiary (dawniej Inkwizycja) wyznał publicznie, że jest gejem. Obwinił też Kściół kat. o homofobię. Więcej...

  • Sierpień 2015. Polska Coraz mniej księżyDobra nowina: Systematycznie zmniejsza się w Polsce liczba nowych księży, każdego roku średnio o 9 procent.





  • Czat

    Logowanie


    Toplisty:
    Statystyka

    Jest nas tu: 1
    Gości: 1
    Użytkowników 0

    Święto Reformacji
    Główna » Artykuły » Z historii Kościoła

    Święto Reformacji

    Dzień  31 października obchodzony jest na świecie jako Święto Reformacji. Przypomnijmy jego genezę. 


    Gdyby Kościół wiedział, jakie kuku sam sobie zrobi, starannie kształcąc pewnego zakonnika, to czym prędzej (i potajemnie) pozbyłby się problemu. Tak jak czynił to w swojej historii wielokrotnie.

    W roku 1510 pewien mnich z zakonu augustianów w Wittenberdze został wysłany z misją do Rzymu. Zakonnik pochodził z biednej rodziny i choć od czternastego roku życia musiał się sam utrzymywać, bardzo chciał się kształcić. Pracowitość i wielkie zdolności, a także pomoc ze strony możnych mecenasów, pozwoliły mu ukończyć uniwersytet w Erfurcie (zdobył tam tytuł magistra nauk wyzwolonych), a następnie podjąć studia teologiczne na uniwersytecie w Wittenberdze. Podczas podróży do Rzymu zakonnik miał 27 lat. Cechowała go pobożność i wierność papiestwu, więc bardzo pragnął ujrzeć centrum chrześcijaństwa, gdzie spodziewał się dalszego umocnienia w swej wierze. Nazywał się Marcin Luter.

    Na tronie Piotrowym zasiadał wówczas wojowniczy papież Juliusz II. Prowadził on nieustanne wojny i sam niejednokrotnie walczył na czele swojej armii, przed którą kazał nosić puszkę z hostią. Jednak wojował nie tyle za wiarę, co w celu rozszerzenia granic papieskiego państwa, a jego głównymi wrogami były kraje chrześcijańskie – Francja i Wenecja. To on stworzył gwardię papieską, a także rozpoczął budowę nowej Bazyliki św. Piotra. Na to wszystko, a także na potrzeby rodzinne, konieczne były spore pieniądze. Musiał bowiem zadbać o przyszłość kilkorga swoich dzieci i o utrzymanie wielu kochanek (biografom znane są nazwiska ośmiu), a także o wspieranie licznych krewnych ze swego rodu della Rovere. A było ich tak wielu, że nie dla wszystkich wystarczało lukratywnych stanowisk kościelnych. Dlatego Juliusz II polecił, by na masową skalę rozwinąć sprzedaż odpustów. Były to zaświadczenia mówiące, że dany wierny wniósł odpowiednią opłatę i za to ma być zwolniony z odbywania w czyśćcu kary za grzechy.

    Niemiecki zakonnik bacznie obserwował wszystko, co działo się w Rzymie. Był przerażony rozpustą na papieskim dworze, nepotyzmem, deprawacją i korupcją. Natychmiast po powrocie do Wittenbergi zaczął otwarcie występować przeciw kupczeniu zbawieniem. W roku 1517 pojawił się w mieście Lutra Jan Tetzel, papieski komisarz od handlu odpustami. Reklamując swój towar, nie cofał się przed niczym – oferował odpuszczenie wszelkich grzechów, nawet najcięższych zbrodni.

    Można więc było mordować i kraść, byle tylko płacić.

    Luter spotkał się z nim i odbył burzliwą dysputę, podczas której w ostrych słowach potępił wyłudzanie pieniędzy od wiernych, a jego ostry protest doszedł do nowego papieża, Leona X, który na nieustanne zabawy, festyny, uczty i polowania trwonił jeszcze więcej pieniędzy niż Juliusz II. Nic więc dziwnego, że Luter, wówczas już doktor teologii i przeor klasztoru augustianów w Wittenberdze, stał się jego osobistym wrogiem. Nadszedł 31 października 1517 roku, kiedy Marcin Luter przybił do drzwi wittenberskiego kościoła listę zawierającą 95 tez. Ten dzień, którego rocznica obchodzona jest na świecie jako Święto Reformacji, dał początek wielkiemu ruchowi skierowanemu przeciw papiestwu.

    Tak narodził się protestantyzm, który zaczął szybko rozszerzać się na całe północne Niemcy, przekroczył granice Francji, ogarnął Niderlandy, Anglię, a potem kraje skandynawskie. Można dziś z całą pewnością stwierdzić, że protestantyzm nie zwyciężył tylko tam, gdzie zahamowały go kościelne represje. Na czym polegały wprowadzone przez Lutra reformy? Przede wszystkim uznał, że źródłem chrześcijańskiej wiary i reguł postępowania ma być Biblia, a do zbawienia wystarczy wiara, a nie dogmaty i przepisy wymyślone przez papiestwo.

    W ten sposób protestantyzm nawiązał do korzeni chrześcijaństwa, odrzucając nakazy i zakazy wprowadzone przez kościelne struktury w Średniowieczu. Tak więc zniesiono celibat księży, śluby zakonne i indywidualną spowiedź, a także dopuszczono możliwość rozwodów. Kościoły protestanckie odrzucają zwierzchnictwo papieża, uznają też nadrzędność państwowej władzy świeckiej nad kościelną. Reformacja wstrząsnęła Europą,

    doszło do serii wojen, w których papiestwo broniło swej pozycji.

    Ustaliła się na koniec granica dzieląca kontynent. Do dziś w północnej części Europy większość stanowią protestanci, a w południowej – katolicy. Reformacja znakomicie przyspieszyła rozwój protestanckiej części Europy. To tam najwcześniej upadł system feudalny, ukształtowała się demokracja parlamentarna, nastąpiła rewolucja przemysłowa, a państwa protestanckie należą obecnie do najbogatszych i najwyżej rozwiniętych na świecie. Przyczyniło się do tego m.in. odrzucenie balastu dogmatów, umożliwienie swobody myśli i wymiany poglądów, a także wydawania książek bez kościelnej cenzury, protestancki etos pracy, zastąpienie wiary w cuda, wiarą we własne siły, wreszcie – zaprzestanie wydawania ogromnych sum na utrzymanie kościelnych struktur.

    Natomiast katolicyzm nadal trzyma się dogmatów uniemożliwiających pełną realizację naturalnych praw człowieka, zakazuje rozwodów, utrzymuje celibat księży. W czasach epidemii AIDS nie pozwala na stosowanie środków antykoncepcyjnych i nie zamierza pozwolić na planowanie rodziny. Potrzebuje nowej reformacji, choć stale udowadnia, że jest niereformowalny.

    Janusz Chrzanowski
    Kategoria: Z historii Kościoła | Dodane przez: ADM (26.10.2010)
    Wyświetleń: 323 | Tegi: Luter, 31 października, reformacja | Ocena: 0.0/0
    Ogółem komentarzy: 0
    Tylko zarejestrowani Użytkownicy mogą komentować materiał
    [ Rejestracja | Login ]
    Prawa autorskie. Jeżeli obecność któregoś z materiałów na tym portalu narusza prawa autorskie, prosimy o kontakt. Materiały, co do których prawa autorskie zostaną udowodnione, będą, w razie wyrażenia takiego życzenia przez posiadacza praw, natychmiast usunięte.


    ***
    O UCoz:uCoz to świetny, znany i ceniony na całym świecie, mający bardzo wysoki pagerank serwer. Daje możliwość korzystania ze swoich usług w wielu językach. Polecamy! :)
    Copyleft Antykler © 2017
    Darmowy hosting uCoz