GłównaRejestracjaZaloguj
KOŚCIÓŁ KAT .

PORTAL ANTYKLERYKALNY

Dobra pora doby! Gość | RSS
Menu

Kategorie
Z historii Kościoła [45]
Osiągnięcia i wyczyny Kościoła w Polsce [110]
Kościół kat. na świecie [35]
Religia (dział dla chrześcijan) [34]
Rozmaitości [18]

Translate
EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish

Wyszukiwanie

Nowinki
  • 3 X 2015, Polska, Watykan.Coming aut inkwizytora Ksiądz Krzysztof Charamsa, pracujący w Kongregacji doktryny wiary (dawniej Inkwizycja) wyznał publicznie, że jest gejem. Obwinił też Kściół kat. o homofobię. Więcej...

  • Sierpień 2015. Polska Coraz mniej księżyDobra nowina: Systematycznie zmniejsza się w Polsce liczba nowych księży, każdego roku średnio o 9 procent.





  • Czat

    Logowanie


    Toplisty:
    Statystyka

    Jest nas tu: 1
    Gości: 1
    Użytkowników 0

    Nauczyciel katolik
    Główna » Artykuły » Z historii Kościoła

    Nauczyciel katolik

    W walce o klerykalizację szkoły kluczowe znaczenie miało opanowanie środowiska nauczycielskiego oraz jego indoktrynacja.

    Opanowanie szkoły bez opanowania nauczycielstwa było dla Krk zadaniem niemożliwym do realizacji. A bez zawładnięcia szkołą trudno jest myśleć o wychowaniu społeczeństwa w duchu uległości i posłuszeństwa. Stąd też walka o opanowanie szkolnictwa poprzez uzależnienie nauczycielstwa od kleru była zawsze jednym z węzłowych elementów polityki kościelnej.

    Przez wieki kler trzymał szkołę pod swoim wyłącznym prawem. Ideałem nauczyciela był zaś ksiądz, który w wolnych od zajęć kościelnych chwilach uczył także dzieci. Jeśli mówiono o nauczycielu, to miano na myśli duchownego, którego podstawowym zadaniem było utwierdzanie wiary katolickiej. Innej opcji nie było.

    Sytuacja w polskim szkolnictwie zaczęła zmieniać się dopiero w drugiej połowie XVIII w. Impuls do reformy oświaty dała kasata zakonu jezuitów w 1773 r., co groziło całkowitym upadkiem edukacji w Polsce. Powołana do przeprowadzenia reformy i organizacji szkolnictwa Komisja Edukacji Narodowej zajęła się w pierwszym rzędzie

    wymianą starej kadry nauczycielskiej opartej właśnie na klerze.

    KEN zdawała sobie sprawę, że całkowita przebudowa szkolnictwa będzie dopóty niemożliwa, dopóki nie da szkole nowego nauczyciela oraz nowych podręczników dostosowanych do programu. Pierwsze zadanie zostało częściowo zrealizowane po reorganizacji Akademii Krakowskiej i założeniu specjalnych seminariów nauczycielskich w Łowiczu i Wilnie. Po 20 latach działalności KEN czwarta część nauczycieli była już świecka. Do realizacji drugiego zadania powołane zostało Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych (1775 r.). W ten sposób dobiegł kresu

    kościelny monopol wychowawczy, który trwał w Polsce 800 lat.

    W krótkim czasie Polska osiągnęła olbrzymi postęp we wszystkich dziedzinach wiedzy i życia. Na uratowanie kraju było już jednak za późno. Walka o kadrę nauczycielską wybuchła ze wzmożoną siłą po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Przez wiele lat na Górnym Śląsku toczyła się wojna o zachowanie średniowiecznego przeżytku, jakim było łączenie funkcji organisty z posadą kierownika szkoły. Pomimo zakrojonej na szeroką skalę kampanii kościelnej środowisko nauczycielskie pozostało w większej mierze odporne na wpływy klerykalizmu.

    W roku szkolnym 1935/36 w szkołach powszechnych pracowało 91 224 nauczycieli i nauczycielek, w szkołach średnich ogólnokształcących – 11 602. Razem 102 826 nauczycieli i nauczycielek (nie licząc kilkunastu tysięcy nauczycieli zatrudnionych w szkołach innego typu). Organizacją posiadającą w środowisku nauczycielskim największe wpływy był lewicowy i antyklerykalny Związek Nauczycielstwa Polskiego – organizacja zawodowa zrzeszająca nauczycieli i pracowników nauki szkół wszystkich szczebli, placówek oświatowo-wychowawczych i instytutów naukowo-badawczych. Powstał on w 1930 r. w wyniku połączenia Związku Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych (ZPNSP) ze Związkiem Zawodowym Nauczycielstwa Polskiego Szkół Średnich (ZZNPSŚ) i zrzeszał około 54 tys. członków. W okresie międzywojennym ZNP prowadził Instytut Pedagogiki, organizował liczne kursy dokształcające i naukowe kongresy pedagogiczne. Wydawał 39 czasopism dla nauczycieli i młodzieży (m.in. „Nowe Tory”, „Ruch Pedagogiczny”, „Głos Nauczycielski”, „Płomyk”,  „Płomyczek”). W okresie międzywojennym był zaciekle zwalczany przez władze kościelne, przez klerykalne organizacje nauczycielstwa i przez wielu księży. I tak na przykład 8 marca 1936 r. w Wydartowie ks. Cz. Dzikowski nawoływał zebrane tam matki do

    niszczenia kolportowanych wśród młodzieży szkolnej numerów „Płomyka”, grożąc wiecznym piekłem

    w razie niewypełnienia polecenia lub dalszego czytania pisemka w szkole. Głównym instrumentem, jakim Krk posługiwał się w swej penetracji szkolnictwa, było Stowarzyszenie Chrześcijańsko-Narodowego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych, liczące w roku 1938 blisko 7,5 tys. członków. Między jego ideologią a dążeniami episkopatu nie było praktycznie żadnych różnic. Świadczyły o tym treści rezolucji uchwalonych na walnych zjazdach SChNNSP. Podczas zjazdu w Częstochowie w czerwcu 1937 roku żądano „(...) przeprowadzenia niezwłocznie rewizji programów nauki w szkołach powszechnych (...)

    aby nauczanie wszystkich przedmiotów przeniknięte było nauką Kościoła katolickiego,

    jego tradycją i obyczajami (...) zaś w szkołach, w których kształci się młodzież chrześcijańska, nie powinno być dzieci żydowskich”. Na zjeździe wniesiono również poprawkę do statutu stanowiącą, że członkiem stowarzyszenia może być wyłącznie Polak katolik. Program SchNNSP zmierzał do przekształcenia szkoły polskiej w szkołę wyznaniową, wprowadzenia segregacji rasowej, wyznaniowej i narodowej wśród kadry nauczycielskiej i uczniów oraz oparcia jej na ideologii klerykalnej.

    Proklerykalne nauczycielstwo z zadowoleniem przyjęło próbę zamachu przeciwko Związkowi Nauczycielstwa Polskiego, dokonaną na jesieni 1937 r. przez rząd Składkowskiego. Władze zawiesiły wówczas działalność ZG ZNP i usiłowały narzucić tej organizacji prawicowe, komisaryczne kierownictwo z kuratorem Pawłem Musiołem. Odpowiedzią na te działania był strajk nauczycielski, trwający od września do listopada, który rozprzestrzenił się na cały kraj i został poparty przez inne związki zawodowe. Wobec skali protestu rząd wycofał wcześniej podjęte decyzje. Pomimo szerokich działań podjętych przez Krk w celu organizowania ogólnopolskich pielgrzymek nauczycieli do Częstochowy oraz specjalnych kursów dla nauczycieli – nie powiodła się próba klerykalizacji środowiska nauczycielskiego.

    Artur Cecuła
    FiM

    Kategoria: Z historii Kościoła | Dodane przez: ADM (14.06.2011)
    Wyświetleń: 796 | Tegi: indoktrynacja katolicka, nauczanie, szkoła | Ocena: 0.0/0
    Ogółem komentarzy: 0
    Tylko zarejestrowani Użytkownicy mogą komentować materiał
    [ Rejestracja | Login ]
    Prawa autorskie. Jeżeli obecność któregoś z materiałów na tym portalu narusza prawa autorskie, prosimy o kontakt. Materiały, co do których prawa autorskie zostaną udowodnione, będą, w razie wyrażenia takiego życzenia przez posiadacza praw, natychmiast usunięte.


    ***
    O UCoz:uCoz to świetny, znany i ceniony na całym świecie, mający bardzo wysoki pagerank serwer. Daje możliwość korzystania ze swoich usług w wielu językach. Polecamy! :)
    Copyleft Antykler © 2017
    Darmowy hosting uCoz